امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://noori87.cloob24.com
0

توانایی یک سازمان در استفاده از سرمایه معنوی (تجربه و دانش فردی نزد هر فرد)و دانش دسته جمعی به منظور دستیابی به اهداف خود از طریق فرایندی شامل تولید دانش، تسهیم دانش و استفاده از آن به کمک فناوری. اصول مدیریت دانش شامل توسعه، اجرا و نگهداری زیرساختهای فنی و سازمانی به عنوان بستر و الزام انتشار دانش و انتخاب فناوریهای خاص است.

مدیریت دانش چیزی نیست جزمدیریت سرمایه دانشی یک سازمان از ابتدا تا انتهای دوره حیات آن، به تعبیر واضح تر مدیریت دانش شامل خلق دانش، کسب دانش، ذخیره سازی دانش، انتشار و به اشتراک گذاری دانش و بالا خره بکارگیری دانش است.

 

یکی از ابزارهای مفید در اجرای مدیریت دانش استفاده از وب و اینترنت است. اصولاً برای داشتن یک مدیریت دانش موفق درون سازمان، کامپیوترهای داخل هر واحد سازمان را به صورت شبکه به یکدیگر متصل می کنند، به این صورت یک اینترانت یا شبکه داخلی ایجاد می شود، حال اگر این شبکه داخلی به شبکه جهانی اینترنت وصل باشد باعث کارآمدی بیشتر و بهتر مدیریت دانشدرون سازمان، باعث تبادل اطلاعات با دیگر شرکتها و سازمانهای دنیا و همچنین باعث ایجاد رقابت و ارتقاء سطح کیفی محصولات شرکت می شود. استفاده از وب همچنین موجب رسیدن اطلاعات به ما با سرعت بیشتر و نیز پایینآمدن هزینههای جمعآوری و نگهداری اطلاعات می شود. بنابراین وب یکی از بهترین ابزارها برای اجرای مدیریت دانش نوین به نام JIT-KM یا همان مدیریت دانش به موقع است.  

ساختار مدیریت دانش به موقع شامل: کاربران ٬ منابع مورد نیاز ٬ رتبه بندی اطلاعاتو تحویل آنها به تصمیم گیرنده به صورت به موقع می باشد.

مفهوم مدیریت دانش به موقع از این نظر که هدف آن عرضه کردن اطلاعات صحیحبه افراد شایسته در بهترین زمان می باشد بسیار جذاب است. بنابراین اطلاعات در یک سازمان می تواند باسرعت زیاد (تقریباً بدون مصرف زمان)بین افراد با توجه به کارشان تقسیم شود.این مفهوم ساده معنی خیلی گستردهایبرای سیستمهایی که از آن پشتیبانی می کنند دارد.

منبع:ارائه مدلی برای مدیریت تفکر استراتژیک در سازمان بر اساس مدیریت دانش به موقع از احسان یدالهی و محمد رضا شیوایی

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه