امروز سه شنبه 28 فروردین 1403 http://noori87.cloob24.com
1

 صلاحیت های حرفه ای بانکی 

*محمود نوری شمس آباد

در عرصه کنونی، سازمانهای گوناگون بسیاری در حرفه ها و مشاغل یکسان مشغول فعالیت هستند که از کنار هم قرار گرفتن آنها زنجیره ای از رقابت ایجاد می شود. رقابتی که برای سازمان سود اقتصادی و برای مشتری قدرت انتخاب و آرامش به ارمغان می آورد.

مشتریان سازمانهای تولیدی بر اساس مقایسه ظاهـری و فیزیکی، نسبت به خرید یک کالا اقدام نموده و در واقع در انتهای فرآیند، نقشی انتخابگر خواهند داشت.  اما مشتریان سازمانهای خدماتی به جهت قرار گرفتن در طول مسیر فرآیندِ خرید یک خدمت،بیشترین اصطکاک را با رفتار و عملکرد ارائه دهنده آن خدمت خواهند داشت. بنابراین داشتن صلاحیت های حرفه ای به مفهوم مجموعه ای از شایستگی های عمومی و تخصصی که فرد آن را در یک فرآیند آموزشی و تجربی کسب نموده و در قالب یک رفتار حرفه ای در شغل خود بروز می دهد، جزو اصلی ترین ضرورتهای موفقیت سازمانهای خدمات محور محسوب می گردد چرا که در نهایت دیدن دوباره مشتری در سازمان که ناشی از اعتماد می باشد تنها زمانی محقق می گردد که وی ارزیابی خوبی از سنجش صلاحیت های حرفه ای کارکنان آن سازمان داشته باشد.

بانکها و موسسات اعتباری که این روزها به عنوان یکی از پُر مشغله ترین سازمانهای خدمات محور، در پیکان توجه همه اقشار مختلف جامعه قرار دارند، می باید نسبت به تعریف صلاحیت های حرفه ای،رعایت و سنجش مداوم آن اصرار ورزند تا با تکیه بر آن، الگویی مناسب برای جذب و ارتقاء صحیح و شایسته کارکنان خود خلق نمایند، چرا که مشتریان آگاه امروز در کشاکش رقابت با توسل به تمایزی که ناشی از دیدن،شنیدن و حس کردن خصایص رفتاری و عملکردی است، بانک یا موسسه اعتباری مورد علاقه خود را برمی گزینند.

بطور کلی می توان صلاحیت های حرفه ای را به دو دسته کلی عمومی(همانند  پایبندی و التزام عملی به دین مبین اسلام، حسن شهرت، برخورداری از  سلامتی جسمی و روحی،راز داری،اخلاق نیکو.)و تخصصی(همانند آگاهی از کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل ها،  مسئولیت پذیری، حسن انجام وظایف، کسب دانش تخصصی، نظم و برنامه ریزی و.)تقسیم کرد. که سازمانها و شرکتها با رعایت آن و البته اظافه نمودن برخی ویژگی های خاص خود به آن قصد دارند که همچون همیشه در مسیر تکامل و ترقی گام بردارند.

*مدیر آموزش موسسه اعتباری ثامن و عضو انجمن مدیریت ایران

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه