امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://noori87.cloob24.com
0

اتصالطلایی چیست؟

وقتی یک مرمت‌کار ژاپنیمی‌خواهد جسم شکسته‌ای را مرمت کند، ترک‌های آن را با طلا پُر می‌کند. آن‌هامعتقدند که وقتی چیزی دچار صدمه می‌شود و آسیب می‌بیند، آن‌گاه بسیار زیباتر ازقبل می‌شود. این هنر باستانی، اتصال طلایی یا کینتسوگی نام دارد.

 اما دلیل این کار چیست؟ فلسفه‌ی این هنر بسیارجالب و آموزنده است. کینتسوگی بر مفاهیمی مانند پذیرش کاستی‌ها و شکست‌ها در زندگیو خارج‌نشدن از چرخه‌ی زندگی تأکید دارد.

 حال چرا شکستگی را با طلا پُر می‌کنند؟ کینتسوگیمی‌گوید که شما بعد از شکست نه‌تنها دچار کاستی و ضعف نمی‌شوید بلکه بسیار ارزشمندشده و می‌درخشید

اتصالطلایی سازمانی چیست؟

بابرداشتی مفهومی از توضیح و تبیین اتصال طلایی می توان در خصوص سازمان و مواردمربوط به آن نیز اتصال طلایی را تشریح نمود.خصوصاً با توجه به روند این روزهایفرهنگ سازمانی اکثر سازمانها که طی آن  یک کارمنددر طول عمر کاری خود در سازمان، شرکت و اداره خود بارها و بارها با آن روبرو شدهاست.

وقتییک کارمند در طول انجام یک فرآیند شغلی دچار اشتباه می شود، در اصطلاح کار را میشکند،چون هم زمان،هم  کیفیت و هم هزینهرا دستخوش تغییر نموده  و امکان دارد باتوجه به نوع و حساسیت فرآیند شغلی مذکور غیر از کارایی، اثربخشی را هم دستخوشتغییر نماید.

دراین حالت با دو دسته واکنش از سوی مسئول خود روبرو می شود که جدای از حساسیت موضوعمی تواند تا حدود زیادی ناشی از شخصیت مدیر باشد.

دستهاول واکنش، انفعالی و سرد (عامرانه)است که در این حالت می تواند توهین و حملهلفظی را در آن انتظار داشت.(مرمت با تلخترین حالت خود به انجام می رسد)

دستهدوم واکنش، پذیرش خطا توام با تحمل است که در این حالت مهربانی همراه با تاکید برانجام شیوه صحیح کاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.(مرمت به شیوه قابل قوبل وملایم به انجام می رسد)

درهر دو دسته،تجربه ماحصل نهایی انجام خطای شغلی است اما نکته مهم این است که همراهاین تجربه چه نگرشی یاد داده می شود چرا که کارمند که در مسیر یادگیری می باشد میآموزد که خطا جزء جدایی ناپذیر امور پیرامونی است اما نحوه واکنش به خطا کار، هماننکته ظریفی است که مرمت کار با طلا آن را پر می کند که ارزشنمدتر شود و شاید من وتو به عنوان مدیر با قیری سیاه.

اگراتصال طلایی سرلوحه زندگی شخصی و کاری ما قرار گیرد حتی تجربه های تلخ و شکستهایطاقت فرسا هم در نهایت زیبا می شوند و ما را برآن می دارد که زیبا از آن یاد کنیمو در نهایت این همان میراثی می شود که ما به آیندگان می بخشیم و آنان از آن بهگنجینه یاد خواهند نمود.

درخاتمه نمونه یک اتصال طلایی سازمانی را که در قابل یک داستان مدیریتی می باشد بیانمی گردد:

داستانمعروفی از “ تام واتسون” بنیانگذار شرکت بزرگ کامپیوتری I.B.M نقل می کنند که:

یکیاز کارمندانش اشتباه بزرگی مرتکب می شود و مبلغ ده میلیون دلار به شرکت ضرر میزند!این کارمند به دفتر واتسون احضار شده و پس از ورود می گوید: تصور می کنم باید ازشرکت استعفا دهم.واتسون در جواب پاسخ داد: شوخی می کنید؟! ما همین الان مبلغ دهمیلیون دلار بابت آموزش شما پول دادیم!

محمود نوری شمس آباد

مدیر آموزش موسسه اعتباری ثامن  و عضو انجمن مدیریت ایران

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه